"Dobra rozgrzewka i regeneracja to podstawa"
13 grudnia 2019

Fizjoterapeuta naszego klubu, Mateusz Łękawa, opowiedział o wyzwaniach w pracy z młodymi zawodnikami Akademii Podbeskidzia.

 

 

 

1. Jako fizjoterapeuta w grupach młodzieżowych nie możesz narzekać na nudę. Z jakimi urazami najczęściej spotykasz się w swojej pracy?

To prawda, ale nie zawsze tak jest. Liczba kontuzji przeważnie zależy od tego, w jakim momencie sezonu lub rundy aktualnie się znajdujemy. Najczęściej występujące urazy to proste kontuzje mięśniowe, które pojawiają się w każdym momencie sezonu. W okolicach października, listopada – ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne, chłód, deszcz, śliskie nawierzchnie oraz sumowanie się przeciążeń z rundy, trwającej już 3-4 miesiące – urazy zdarzają się częściej. Oczywiście istotnym czynnikiem jest tutaj wiek zawodnika. Z innymi problemami musi zmierzyć się 12-latek, a z innymi zawodnik podchodzący już pod piłkę seniorską. Na szczęście, dzięki współpracy z naszym trenerem przygotowania motorycznego i zwracaniu zawodnikom uwagi na poprawność wzorców ruchowych zaczynając edukację od najmłodszych grup, cięższe urazy, np. skręcenia stawu kolanowego czy skokowego, zdarzają się rzadko.

2. W jaki sposób można zminimalizować ryzyko urazu lub kontuzji?

Podstawą zapobiegania urazom jest regeneracja. Gdyby przedstawić regenerację w formie piramidy, jej fundament powinny stanowić trzy rzeczy – sen, odżywianie i nawodnienie. Zawodnik pozbawiony odpowiedniej ilości snu wyjdzie na trening ze „zmęczonym” układem nerwowym. W takich warunkach prawidłowa odpowiedź mięśni i stawów na dynamicznie zmieniające się warunki pracy na boisku będzie mocno zmniejszona i tym łatwiej o kontuzję. To co jemy i co pijemy, jakie substancje odżywcze docierają do naszych mięśni również wpływa na to, jak szybko regenerują się one po treningu. To też ma przełożenie na odporność układu ruchu, na przeciążenia w trybie "5 treningów + mecz". Na pewno warto pamiętać o porządnej rozgrzewce i rozciąganiu dynamicznym przed każdym treningiem. Piłkarz, wykorzystując swoje ciało jako narzędzie pracy, powinien dobrze je do tej pracy przygotować.

3. Oprócz właściwej regeneracji, w jaki sposób młody zawodnik powinien dbać o dobry stan zdrowia?

Już w młodym wieku warto sobie wyrobić nawyk dbania o samego siebie. Coś czego często brakuje zawodnikom sportów drużynowych, między innymi piłki nożnej, gdzie ta indywidualna odpowiedzialność gdzieś się w tej szatni rozmywa. Kiedyś miałem okazję przyglądać się pracy zawodników (13-18 lat) w trakcie trwania w Bielsku-Białej Mistrzostw Europy Juniorów w Squashu. Czas poświęcany na rozgrzewkę, regenerację, przygotowanie do kilku pojedynków 1 na 1 w ciągu dnia i skupienie zawodników były dużo bardziej zauważalne i widać było po nich, że samotna walka z przeciwnikiem wymagała od nich dużo więcej wkładu własnego. U najmłodszej grupy zawodników warto pracować nad trzema podstawami regeneracji, o których wspomniałem wcześniej. Bardzo ważna jest też nauka rozciągania oraz poprawności wzorców ruchowych, zwłaszcza w kontekście urazów skrętnych stawów. W starszych grupach podstawą do zabezpieczenia się przed urazami mięśniowymi powinien być trening siłowy, oparty o poprawne wzorce ruchu, wcześniej wypracowane. Te elementy w sumie powinny zdecydowanie ograniczyć ryzyko urazów wśród młodych piłkarzy. 


Nowości

Udanych wakacji!

Czerwiec pod znakiem egzaminów

Wychowankowie brylują w lidze

Piłkarskie, rodzinne tradycje

Rekrutacja do Akademii

Trwa rekrutacja do 3 klasy szkoły podstawowej



Archiwum